Melbourne en pinguïns op Phillip Island - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Laura en Tim - WaarBenJij.nu Melbourne en pinguïns op Phillip Island - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Laura en Tim - WaarBenJij.nu

Melbourne en pinguïns op Phillip Island

Blijf op de hoogte en volg Laura en Tim

26 December 2014 | Australië, Melbourne

Om 8u in de ochtend kwamen we dan eindelijk in Melbourne aan na een ritje van 8u met de bus. Dit was ons laatste ritje met de Greyhound bus. Op deze manier reizen is ons erg goed bevallen op dit laatste ritje na. De bus zat bomvol en pal achter ons zaten twee junkies die niet echt naar lavendel roken en constant maar dan ook echt constant aan het praten waren. Geen minuut slaap gehad. Af en toe hebben we het niet makkelijk hoor ;).

Toen we eindelijk weer frisse lucht hadden naar het hostel gelopen waar we nog niet in konden checken. Om te voorkomen dat we daar op de bank in slaap zouden vallen toch maar alvast de stad in gegaan. Door straatjes gelopen die versierd waren met Victoriaanse kunst en naar Federation Square een groot plein wat populair is onder de bevolking van Melbourne. Nog door een aantal parken gelopen waar we af en toe even onze dut momentjes hebben gepakt en een bezoek gebracht aan het mooie gebouw van de National Gallery of Victoria. Daar werd veel kunst tentoongesteld. Daarna eindelijk ingecheckt en wat bij kunnen slapen. In de avond nog wat rondgelopen door o.a. Chinatown.
De dag erna zijn we naar de Royal Exhibition Building geweest. Dat is een mooi 19e eeuws gebouw wat in de Carlton Gardens staat en dit gebouw was ook voor de wereldtentoonstelling gebouwd net als de Eiffeltoren. Daarachter lag het Melbourne Museum waar we nog een aantal uren hebben doorgebracht en de geschiedenis over Melbourne hebben gelezen. Diezelfde avond werd de kerstmarkt geopend in Melbourne. Een kerstboom, de huis van de Kerstman, een kerstkoortje en heel veel Aziaten die dit prachtig vinden. Het was mooi dat ze op de Town Hall nog een lichtshow hadden geprojecteerd.
Het was leuk om Melbourne 2 dagen bezocht te hebben maar dat was ook meer dan genoeg. In de omgeving van Melbourne is volgens ons meer te doen en te zien. Vandaar hebben we de dag erna een campertje gehuurd.

Na al het papierwerk en controles van de auto konden we dan eindelijk op weg met ons mooie campertje waar een keukentje in zat.
Na wat ouderwets gekaart lees en elkaar regelmatig te hebben afgewisseld met rijden kwamen we dan aan op Phillip Island. Dit eiland ligt zuid oostelijk van Melbourne en het hoogtepunt hiervan is, is dat je op het westelijk deel van het eiland pinguïns op land aan kan zien komen om de jongen te voeren. Maar voordat we dat gingen aanschouwen brachten we een bezoekje aan de Chocolate Factory. Hier konden we zien hoe chocola gemaakt werd en konden we spelletjes doen om chocola te winnen. Ook waren er allerlei mooie kunstwerken gemaakt van chocola. Zoals je merkt een heerlijk bezoekje met veel lekkere chocola die we konden proeven. Ook hebben we via een machine onze eigen chocoladereep kunnen maken, witte chocola met cola en aardbeien. Verrassend genoeg smaakte het ook nog.

Vervolgens op zoek naar een camping waar we onze campertje konden parkeren. Mooi plekje langs het water. Snel gekookt en toen op naar de pinguïn parade. Een ontzettend toeristische attractie. Door de duinen zijn allemaal vlonders gelegd die leiden naar het strand. Daar zijn twee tribunes geplaatst die bommetje vol zaten. Iedereen zat vol spanning te wachten tot het schemerig werd en de eerste groep pinguïns uit het water kwam. Ze moesten dan een oversteek maken van de zee naar de duinen waar hun jongen zaten. Dat is altijd spannend i.v.m. roofdieren die pinguïns lekker vinden. De pinguïns zijn dan ook extra voorzichtig en reizen alleen in groepjes. Het is echt een heel leuk gezicht, vooral als een pinguïn toch niet durft en op zijn buik terug de zee inglijdt. De groepjes pinguïns bleven maar komen. Allemaal met volle buikjes dus ze waggelden ook. Als ze op land waren gingen ze op zoek naar de jongen die tussen de vlonders zaten. Daar konden we dan ook tussendoor lopen. Je liep dan eigenlijk gewoon naast ze. Heel schattig. We hebben er alleen geen bewijs van omdat je geen foto’s mocht maken. Dit om te voorkomen dat je de ogen van de pinguïns zou beschadigen. We konden de hele nacht blijven kijken maar moesten toch een keer weg. Bij de parkeerplaats nog even controleren of er geen pinguïn onder de auto liep.
Onderweg naar de camping nog 1x flink moeten remmen voor een Wallaby die over de weg liep.

De volgende ochtend naar het meest westelijke puntje van het eiland gereden waar prachtige, ruige rotspartijen te zien waren waar de golven tegenaan beukte. Ook konden we met de zoom van onze camera op een eilandje verderop zeehonden zien liggen. Wat een prachtige plek is Phillip Island!
Vervolgens via Melbourne op weg naar de Great Ocean Road. Een 240 km lange weg die langs de kust ligt en waar we in onze volgende blog meer over zullen vertellen.

• 26 December 2014 - 10:42

Syl En Netty:

Hoi Saampjes,
    Wat hebben jullie toch een enorme ervaringen reeks!
    Wij vinden het ontzettend leuk om te volgen.
    Lieve groet van ons, Syl en Netty

• 27 December 2014 - 17:58

Marie-Jose Lathouwers:

Wat leuk mee te mogen genieten van de kerstsfeer in Melbourne, jullie trektocht met het cosy campertje, het bezoekje aan de chocolade fabriek met zijn wonderlijke chocolade taferelen, de snoezige pinguïns in de duinen, de ruige zuidkust terwijl wij vandaag overvallen werden door een flink pak sneeuw en de omgeving veranderde in een echt winter wonderland.
    Dank voor jullie verhaal.

Liefs.