Great Ocean Road & Grampians Park - Reisverslag uit Lorne, Australië van Laura en Tim - WaarBenJij.nu Great Ocean Road & Grampians Park - Reisverslag uit Lorne, Australië van Laura en Tim - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road & Grampians Park

Blijf op de hoogte en volg Laura en Tim

30 December 2014 | Australië, Lorne

Hopelijk heeft iedereen een goede kerst gehad en veel lekkere dingen gegeten. Hierbij ons 10e blog alweer over het vervolg van onze camper trip.

Nadat we Phillip Island hadden verlaten, reden we met ons campertje naar de andere kant van Melbourne om de Great Ocean Road af te rijden. Deze weg is ongeveer 240 km lang. De route was direct van het begin al mooi omdat de weg langs de rotsenpartijen liep en we konden de mooie blauwe zee zien. We hadden een korte stop gemaakt bij het plaatsje Aireys Inlet van waar we mooi uitzicht hadden over kliffen en rotsen langs de zee. Daarna werd het tijd om een plekje te vinden voor te overnachten en deze vonden we op een camping in Lorne. Hier kwamen we een vriendelijke Belgische man en vrouw tegen die in Canada wonen. Het grappige was, dat we dit stel de 2 dagen er na nog ongeveer 5 keer tegen kwamen omdat we de dag erna op dezelfde camping zaten en op dezelfde punten stops maakte.

De volgende dag gingen we weer vrolijk verder waarmee we de dag ervoor geëindigd waren. Lekker rustig verder aan het touren in de zon met een muziekje erbij en op mooie plekken stoppen om van het uitzicht te genieten of een stukje te wandelen. De leukste stop van deze dag was in Kennet River waar we een paar koala´s zagen. Daarnaast waren er brutale papegaaien die op je arm, schouder of hoofd kwamen zitten om gevoerd te worden. Dat was op het begin even eng maar wel gaaf! Daarna had Tim voor een overheerlijke lunch gezorgd door eitjes en worstjes te bakken op een publieke elektrische grillplaat. Vervolgens hadden we bij Maits Rest een mooie wandeling door een regenwoud gemaakt. Dit vonden wij het mooiste regenwoud die wij tot nu toe gezien hebben want alles was zo groen en de bomen waren erg hoog. In de buurt van Cape Otway hadden we vervolgens de leukste camping plaats gevonden van de camper trip! De camping stond vol met eucalyptus bomen en daar zijn de koala´s gek op. Vandaar dat we tientallen koala´s konden zien. Aan het einde van de avond zagen we, vlak bij onze campingplaats, voor het eerst koala´s die actief waren. Namelijk een moeder en haar jong klommen van de ene kant van de boom naar de andere kant. Het jong klom op de rug van de moeder en ze sprong van tak naar tak en klom snel omhoog. Je kan het je niet voorstellen als je deze lieve koala´s ziet, maar toch vormen ze in dit gebied een plaag omdat ze de bomen kaal vreten.

De dag erna begonnen we alweer aan onze laatste dag van de Great Ocean Road en het weer was helaas omgeslagen. Eerst weer een wandeling gemaakt door een mooi regenwoud en vervolgens door gereden naar de The Twelve Apostles wat één van de hoogtepunten is van de route. Dit is een groep kalksteen rotsen die als pilaren midden in de zee staan wat er indrukwekkend uit zag. Continu beuken de golven er tegen aan en doordat kalksteen relatief zacht is, slijten de rotsen snel (2 cm per jaar). Daardoor zijn er al een aantal rotspilaren omgevallen en konden wij er nog maar 7 tellen i.p.v. twaalf zoals de naam zegt. Vervolgens nog gestopt bij andere rotspartijen die schitterend door de natuur zijn gecreëerd zoals The Arch, London Bridge en Bay of Islands. Helaas eindigde onze reis over de Great Ocean Road toen we in Warnambool weer een camping plaats hadden gevonden, want we hadden er flink van genoten.

Toen we klaar waren met de Great Ocean Road hadden we nog anderhalve dag over met de camper. Het was te snel om alweer terug te keren naar Melbourne dus vandaar gingen we naar het Grampians National Park. Het kostte ongeveer 1,5 uur om door het vlakke en regenachtige landschap (zag er Nederlands uit) in het park aan te komen. De hoogtepunten van het park zijn 2 mooie uitkijkpunten en een waterval. Toen we bij het eerste uitzichtpunt (Boroka Lookout) aan kwamen begon het kei hard te regenen en onweren. Vanaf dit punt konden we erg ver kijken en de donkere wolken hadden wel wat. Bij het tweede uitzichtpunt (Red Look Out & Balconies) was het weer wat opgeklaard en konden we mooi de bergen, bossen en heuvels zien. Als derde gingen we naar de Mc Kenzie Falls die ook zeker de moeite waard was. Het was een mooie waterval en er was een leuk wandelpad gemaakt over het verdere verloop van de bergbeek. Echter hoorden we in de verte flink gedonder en hadden we besloten om de wandeling te staken. Dat was een goed idee want vlak daarna ging moeder natuur flink te keer. Het ging zelfs zo te keer dat de stroom voor een paar uur was uitgevallen in het dorp waar we overnachtte. Het enige wat we voor een tijdje konden doen was binnen in het campertje zitten. Het gave was dat we vanaf daar een paar kangoeroes langs zagen springen en wat waren ze groot! Volwassen mannetjes kunnen wel bijna 2 meter hoog zijn als ze op hun staart staan. Daarna zagen we nog veel meer kangoeroes rond springen. Toen de regen voorbij was gingen we op zoek naar eten. Helaas was er geen supermarkt in de buurt en het eerste restaurantje ging, vanwege de stroomstoring, niet meer open. Dat was een behoorlijke tegenvaller voor ons omdat we nogal honger hadden. Gelukkig vonden we nog een ander restaurant. Deze was wel wat sjieker maar gelukkig nog betaalbaar en we hadden hier heerlijk Fish & Chips (Tim) en een vegetarische maaltijd (Laura) gegeten.

Op onze laatste dag van de camper huur moesten we vroeg op staan om terug te gaan naar Melbourne om de camper in te leveren. Daarvoor moesten we hem nog even volgooien en de buitenkant even goed schoonmaken. We hadden het gevoel dat we de camper schoner terug gaven dan dat we gekregen hadden. Vervolgens met de taxi naar het vliegveld om de vlucht naar ons volgende avontuur te pakken, namelijk Tasmanië. Toen we al in het vliegtuig zaten, moesten we nog een half uur wachten omdat het vliegtuig gerepareerd moest worden.

• 30 December 2014 - 10:23

Victor W:

Gaaf hoor!

• 30 December 2014 - 19:12

Rob:

Wat een prachtig verhaal weer! Ik had best mee willen liften in jullie campertje. Lijkt me geweldig om kangaroes voorbij te zien springen. Haha. Kicken !!

• 31 December 2014 - 15:20

Syl En Netty:

Hoi Avonturiers,
    De allerbeste wensen voor 2015!
    Geniet maar lekker verder het nieuwe jaar in!
    Liefs en groetjes van ons!
    Netty en Syl.

• 31 December 2014 - 20:07

Lia:

lieve Laura,
    Heb alle reisverslagen ! weer (bij) gelezen . Geweldig in een woord . Wat een ervaring !
    Wens ik jullie op de valreep een goed uiteinde in Nieuw zeeland !!! En een prachtig 2015!