Sydney en Canberra - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura en Tim - WaarBenJij.nu Sydney en Canberra - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura en Tim - WaarBenJij.nu

Sydney en Canberra

Blijf op de hoogte en volg Laura en Tim

24 December 2014 | Australië, Sydney

Sydney & Canberra

Hier weer een blog van ons die gaat over onze bezoeken aan de leuke steden Sydney en Canberra. Regelmatig hoor je mensen de strikvraag stellen, wat is de hoofdstad van Australië. Voor de lezers die het nog niet weten, het is niet Sydney met ruim 4,5 miljoen inwoners maar het is Canberra met iets meer dan 300.000 inwoners.

We moesten er wat voor over hebben om Sydney vanuit Byron Bay te bereiken, namelijk een busreis van 13 uur gedurende de nacht. Één ding maakte het goed, onderweg om 3 uur ‘s nachts hadden we een Golden Gay Time ijsje gepakt die net zo lekker smaakte als de eerste die we in Brisbane op hadden. We kwamen in Sydney aan over de Harbour Bridge waarvan we ook de Opera House konden zien. Eenmaal aangekomen in Sydney hadden we toch besloten om de stad al te bezoeken ondanks dat we moe waren. Het hostel lag vlak bij Central Station en als we George Street uit liepen, kwamen we vanzelf uit bij het Opera House en de Harbour Bridge. Wat zijn dat 2 indrukwekkende bouwwerken waar we naar konden blijven kijken. Uiteraard even wat foto’s geschoten en toen gingen we via de Royal Botanic Gardens naar St Mary’s Cathedral, St. James Park & Hyde park terug naar het hostel. Ja, soms hadden we het gevoel dat we Londen bezochten met al dezelfde namen.

De dag erna was het flink afzien met 35 graden. We startte onze stadswandeling vanuit ons hostel naar Darling Harbour. Dit is een gezellige haven midden in de stad waaromheen restaurants, museums, een winkelcentrum en een bioscoop is gebouwd. Ook wordt de ene kant van de Darling Harbour met de andere kant verbonden met de Pyrmont Bridge die in 1908 gebouwd is. Na wat gewandeld te hebben door Darling Harbour en het replica schip gezien te hebben waarmee Captain Cook een groot gedeelte van Australië heeft ontdekt, pakte we het veerpontje (populair vervoersmiddel in Sydney) naar Circulair Quay, een haventje dat tussen de Harbour Bridge & het Opera House ligt. Tijdens dit ritje vaarde we onder de Harbour Bridge door wat erg gaaf was. Na lange discussie voering werd de bouw van de Harbour Bridge in de jaren 20 gestart en in 1932 afgerond. Toen wisten ze al dat een brug met 8 rijbanen, 2 sporen, 1 fietspad en 1 voetpad bruikbaar zou zijn tot dag van vandaag en van groot belang is voor de stad.
Na aangekomen te zijn in Circulair Quay zijn we via de Rocks (oudste plek van Sydney) naar de Harbour brug gelopen om erover heen te lopen. Door de lengte van de brug waren we er nog een poos mee bezig. Op hetzelfde moment vaarde een groot Cruise schip onder de brug. Voor ons gevoel kon die er maar net onderdoor. Toen we de brug waren overgestoken vonden we dat we genoeg hadden gelopen en namen we de trein terug.
‘s Avonds hadden we een heerlijk ijsje gegeten bij een tent die ter plekke vers ijs maakt met behulp van stikstof. Het leek meer op een laboratorium dan een ijssalon.

De volgende dag hadden we een georganiseerde trip gedaan naar de Blue Mountains, een gebied dat ongeveer op een uur rijden van Sydney ligt. Gelukkig was het die dag niet te warm want we moesten veel lopen, afdalen en klimmen om mooie watervallen, kloven en landschappen te zien. De trip eindigde met een ritje naar boven met de Scenic Railway. Dit was een soort achtbaantreintje die heel stijl omhoog of omlaag getrokken wordt om mensen te vervoeren. Dat was leuk!
De gids van de trip gaf ons als goede tip dat elke zaterdagavond een vuurwerkshow wordt gegeven in Darling Harbour. Die dag was het ook zaterdag dus daarom waren we er in de avond naar toe gegaan. We hadden ons de beste plaatsen verschaft door aan de kade te zitten met een sjiek Mc Donalds dinertje uitzicht op een prachtige vuurwerkshow.

De dag erna was alweer de laatste dag in Sydney en omdat het die dag zo belachelijk warm zou worden (40 graden), hadden we de wekker vroeg gezet om eerst naar het olympisch park te gaan. Eenmaal aangekomen in het olympisch park leek het wat uitgestorven te zijn. Eerst waren naar het olympisch zwembad gegaan waar Pieter van den Hoogenband en Inge de Bruijn in 2000 zo succesvol waren. Helaas was het olympisch bad die dag gesloten vanwege andere zwemwedstrijden. Het was anders wel leuk geweest om een duik te nemen, ook vanwege de hitte. Vervolgens waren we naar het olympisch stadion gegaan voor een rondleiding. Een groot stadion waarin tegenwoordig nog 83.500 toeschouwers in kunnen. We waren de enige 2 die de rondleiding van 11 uur wilde gaan doen. De gids verklaarde ons voor gek vanwege de hitte. Toch was het een erg interessante en leuke tour omdat we verhalen kregen te horen vanuit commercieel en operationeel oogpunt plus we mochten een kijkje nemen in de VIP lounge van Coca Cola, kleedkamers, in de pers gedeelte en bij het grasveld.
Om af te koelen na het bezoek aan het olympisch park waren we naar Manly Beach gegaan. Om er te komen, was het een boottochtje van 30 minuten vanuit het stadscentrum van Sydney. ’s Avonds hebben we in de bioscoop die bij Darling Harbour ligt, de film Interstellar (Erg goede beoordeling op IMDB) gekeken op het grootste scherm van heel de wereld. Soms wisten we niet waar we moesten kijken omdat het scherm zo groot was!

Een dag later bracht een busrit van ongeveer 3 uur ons van Sydney naar Canberra. Veel backpackers die wij spraken vonden het maar raar dat we naar Canberra gingen omdat daar niet veel te doen is volgens hun. Als je van stappen en feesten houdt, ben je daarvoor in Canberra inderdaad niet op de goede plaats.

In Canberra hadden we een erg relaxt hostel in het midden van de stad waarvan alle hoogtepunten op fietsafstand waren. Het was daarom mooi dat ze voor een schappelijke prijs fietsen verhuurden. Op de dag van aankomst leek het net op een herfstdag in Nederland omdat het winderig was en het regende. Die dag hebben we ook niet veel gedaan.

De volgende dag had moeder natuur het helemaal goed gemaakt, het was mooi weer. De fiets opgestapt en toen eerst naar het indrukwekkende War Memorial gegaan. Het was een soort tempel ter eren aan alle gesneuvelde militairen die tijdens de Boeren oorlog in Zuid Afrika tot en met nu zijn gevallen in conflictgebieden. Het viel op dat Australië in veel oorlogen deelnam ondanks dat ze er zelf niet altijd direct in betrokken waren zoals de Eerste Wereld Oorlog en de Vietnam Oorlog. Boven op de tempel waren er op wanden alle namen van de slachtoffers aangebracht die gestorven zijn tijdens de oorlogen. Voor de onbekende slachtoffers was er een aparte koepel gemaakt met een gedenksteen om die te eren. Van de buitenkant konden we het niet zien, maar onder het Memorial was er een gigantisch museum over de oorlogen waarin Australië had deelgenomen. We hebben daar 2 uur rond gelopen maar ik denk dat we nog niet eens 10% van de displays hebben kunnen zien.
Daarna zijn we naar het oude parlementshuis gegaan die tussen 1922 en 1988 in gebruik was. Alle kamers en de oude Australische Eerste en Tweede kamers waren toegankelijk voor het publiek. We hadden geluk want met onze oude studentenpassen hoefde we nu maar 1 dollar entree te betalen in plaats van 2 dollars. ’s Avonds hadden we met onze kamergenoot Owen, een vrolijke vent uit Sydney die in Canberra een paar dagen moest werken, een aantal pinten in het café beneden het hostel gedronken.

De volgende dag hadden we weer fietsen gehuurd om van A naar B te komen. Eerst waren we naar de Botanic Gardens gefietst. Vanuit daar maakte we een wandeling door de tuinen en beklommen we de Black Mountain. Op de top van de Black Mountain was een zendmast waar we in zijn gegaan om mooi uitzicht over Canberra en omstreken te hebben. Uitzicht was hier erg mooi en we hadden maar een Sprite en een bakje koffie erbij gepakt omdat we vonden dat we dat wel verdiend hadden na de klim. Vervolgens zijn we terug naar beneden gelopen en naar het nieuwe parlementshuis gegaan die sinds 1988 in gebruik is. Nadat we door de beveiliging waren gegaan, hadden we 2 zittingen bijgewoond wat erg grappig was. Als de ene partij iets aan vertellen was over een standpunt liep de tegenpartij er doorheen te schreeuwen wat de voorzitter goed vond. In de hal stond nog een mooie klok uit eind 18e eeuw die door Beatrix en de Nederlandse staat cadeau gedaan is bij de opening van het gebouw.

Vervolgens waren we terug naar het hostel gegaan om daar te wachten op onze nachtbus naar Melbourne die om klokslag 12u in de nacht zou vertrekken.

• 24 December 2014 - 13:15

Caroline:

Hee Voorzitter! Ziet er goed uit met die slippers ;)
    Leuk verslag en fijn dat er nu foto's bij kunnen!!
    Veel plezier X

• 25 December 2014 - 16:10

Marie-Jose Lathouwers:

Ik zit hier op een regenachtige eerste Kerstdag jullie prachtige blog te lezen en te genieten van de mooie foto's. Jullie maken er samen een onvergetelijke mooie reis van. Bewonderenswaardig hoe jullie het aanpakken. Fijne kerst!

• 29 December 2014 - 11:32

Maureen:

Super gaaf Tim! En fantastisch geschreven, ik hoor het je gewoon zeggen hahaha. Geniet van de komende avonturen!