Natuur, cultuur en werken op een wijngaarde - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Laura en Tim - WaarBenJij.nu Natuur, cultuur en werken op een wijngaarde - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Laura en Tim - WaarBenJij.nu

Natuur, cultuur en werken op een wijngaarde

Blijf op de hoogte en volg Laura en Tim

22 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Nadat we de feestdagen achter de rug hadden verlieten we Auckland om naar het schiereiland Coromandel Peninsula te gaan wat ten oosten van Auckland ligt. Een populaire vakantiebestemming onder de kiwi’s. Het was een prachtige omgeving om rond te rijden met erg mooie en groene gebergte en een helder blauwe zee. We bleven onze ogen uitkijken. Een aantal keer gestopt voor een korte wandeling zoals naar de Kauri bomen. Dat zijn gigantische bomen die alleen in Nieuw-Zeeland voorkomen. Vervolgens doorgereden naar Cathedral Cove. Om daar te komen moet je eerst 40 minuten wandelen over een mooie route langs de zee. Omdat het een mooie dag was, waren we niet de enige die deze wandeling deden. Eenmaal daar aangekomen was het een mooie bijzondere plek. Twee stranden met in het midden een grote rots met een groot gat/boog erin dat is ontstaan door de kracht van het water. Door dit gat kon je van het ene strand naar het andere strand lopen. Hier hebben we lekker gezwommen. Daarna naar een dichtbij gelegen strand gegaan: Hot Water Beach. Dit is een strand waar je een kuil kan graven in het zand en het water wat dan omhoog komt, kan net zo warm zijn als een heet water bron. Ook stroomt er een rivier de zee in die een stuk warmer is. Daarna ingecheckt in een hostel in een mooie omgeving met uitzicht over de zee. Daar verbleven we twee nachten.

De dag erna hebben we vooral genoten van deze mooie omgeving en zijn we een stuk gaan Kayakken op de zee. Omdat de zon al een beetje onder ging, gaf dat een mooi effect over de hele mooie omgeving. In de avond raakten we aan de praat met een man die zowat alles over het heelal wist te vertellen. Heel interessant aangezien we ook ontzettend veel sterren konden zien. Hij wees ons ook de planeet Jupiter aan die goed zichtbaar was. Blijft leuk om veel verschillende mensen met verschillende interesses te ontmoeten. De volgende ochtend nog een steile wandeling naar een mooi uitkijkpunt gemaakt en naar het lange en brede strand in de omgeving gelopen. Toen was het alweer tijd om naar onze volgende bestemming te gaan: Rotorua.

Rotorua is een stad die bekend staat om zijn heet water bronnen en de avontuurlijke activiteiten die er te doen zijn. Een leuke stad maar een nadeel is wel dat er regelmatig een vieze vlaag zwavelgeur voorbij komt van de heet water bronnen. Het leuke is dat je in de stad de heet water bronnen overal kan vinden. Er zijn hier en daar kleine plasjes waarbij je het water en modder ziet borrelen omdat het kookt en op verschillende plekken komt er hete stoom onder een steen vandaan. Zelfs in de achtertuinen van sommige huizen.
We zijn vier dagen in Rotorua gebleven en hebben veel activiteiten gedaan. We zijn gaan wild water raften over een rivier met een 1 meter, 2 meter en 7 meter waterval. Beetje spannend maar wel heel gaaf om uiteindelijk ook van die 7 meter waterval af te gaan met de boot. We gingen helemaal onder water. Ook mochten we nog in een gedeelte zwemmen waarbij we met de stroming meegevoerd werden van een kleinere waterval. Gaaf!

Samen met een Duitse jongen die we ontmoeten hadden, zijn we naar het Wai-O-Tapu Thermal park geweest. Een park met een kleurenpalet aan heet water bronnen. Grote meren in de kleuren blauw, rood, groen en nog meer kleuren. Heel bijzonder! Ook is daar een geiser die elke dag om 10.15u geactiveerd wordt doordat de gids er wat zeep in gooit. Een gigantische straal heet water wordt er dan voor best lange tijd uitgespoten. Bijzonder om te zien.
Diezelfde avond brachten we een bezoek aan een Maori dorp. De Maori’s zijn de oorspronkelijke inwoners van Nieuw-Zeeland voordat het ontdekt werd. Ter verwelkoming voerden de Maori’s een dans uit die ze vroeger ook uitvoerde als ze bezocht werden door een andere stam. Daarna mochten we het dorp in. Er stonden hier veel verschillende hutjes en bij elk hutje vertelden 2 Maori’s over één van de gebruiken van de Maori’s. Ook werden er de gebruikelijke dansen uitgevoerd waarbij het publiek ook uitgenodigd werd. Gelukkig hebben wij allebei losse heupen. Het was een erg leuke manier om meer over deze cultuur te leren. Aan het eind was een er nog een mooie show verzorgd door de Maori’s met dans en zang. Daarna kregen we een heerlijk buffet die op traditionele Maori wijze in een gat in de grond met kolen eronder gebraden was. Sinds tijden hadden we niet meer zo lekker gegeten. Een erg leuke trip was het!

Ook is er in Rotorua een park, gelegen op een berg, waarbij je met een karretje door middel van zwaartekracht, dus geen motor, naar beneden kan rollen. We hadden 5 ritjes en er waren drie verschillende banen. Vooral Tim leefde zich hier uit en ging hard van de berg af waarbij hij soms in de bochten kleine kinderen afsneed. Het was een hele leuke attractie en we hadden veel plezier. Vanaf het park hadden we ook mooi uitzicht over het meer van Rotorua.
We hebben ons erg goed vermaakt in Rotorua!

Voordat we weer verder gingen, zijn we eerst een tentje met kampeer spullen gaan kopen. We hadden tijdens onze autoritjes al regelmatig mooi kampeerplaatsen gezien en het is ook een goedkope manier om te overnachten. Met de auto volgeladen reden we door naar de oostkust van het noordereiland. Dit is niet echt een populaire bestemming onder de toeristen maar wij zijn erg blij dat we er naartoe zijn gegaan. Onderweg een stop gemaakt bij het leuke kustplaatsje Whakatane wat een aantal mooie uitkijkpunten had over de helderblauwe zee. De route verder gereden door weer ontzettend prachtige natuur. Met een muziekje erbij is het echt genieten! De eerste campingplaats opgezocht en de tent zonder problemen snel opgezet. We sliepen heerlijk.
De volgende dag werd nog mooier met hele mooie stranden, ruige en groene bergen. Af en toe zette we het liedje Brabant of een liedje van André Hazes aan om toch nog de feeling met Nederland te houden. Ook hadden we nog een leuke stop gemaakt bij de Tolaga Bay Wharf. Dit is een kade van 650 meter lang en uit de jaren 20 die schitterend in een baai ligt. Tegen de avond een hele mooie kampeerplaats opgezocht pal aan de zee. Als we onze tent opendeden zagen we als eerste de zee. In de avond met een wijntje genoten van een prachtige sterrenhemel en zagen we de maan opkomen uit de zee wat heel bijzonder was.
De volgende ochtend de wekker vroeg gezet om als eerste van de wereld de zon op te zien komen. Dit was mooi. Het was wel een ijskoude nacht geweest dus daarna toch even terug het tentje in om nog wat te slapen. Vervolgens moesten we een half uurtje rijden om op de boerderij aan te komen waar we een week zouden gaan werken voor kost en inwoning.

De boerderij was een 40 ha grote wijngaarde met 70 rijen van 500 meter lang aan wijnplanten. Het lag in het kleine plaatsje Ormond (20 km ten noorden van Gisborne) en werd gerund door John & Lisa. Een heel aardig stel die ons direct al een welkom gevoel gaven. Ook hun dochter Shelby en hun kleine, schattige hondje Honey hielpen daar aan mee. Een wijngaarde klinkt heel romantisch maar niets is minder waar. We hebben hard gewerkt in de brandende zon. Zo moesten we de draden die de planten omhoog houden een stuk hoger tillen omdat de planten langer werden. Dit was zwaar werk omdat de planten al behoorlijk zwaar waren. Gelukkig konden we met zijn tweeën werken zodat we elkaar ook nog konden helpen. Ook waren er nog een hoop andere werkzaamheden die wat moeilijk uit te leggen zijn in korte zinnen. Het komt erop neer dat we wel wat spieren gekweekt hebben. Maar daarvoor kregen we ook een hoop terug. Lisa was heel goed in koken en we hebben heerlijk eten gehad. Ook wat typische Nieuw-Zeelandse gerechten en specialiteiten geprobeerd zoals Vegemite. Dat smeren de kiwi’s bijvoorbeeld op brood en daaroverheen smeren ze Avocado. Het heeft een hele sterke smaak en wij vonden het niet echt een succes. Ook hebben wij zelf voor hen gekookt. Gehaktballen, aardappels en groente. Lekker Hollands. De appelflappen die we gemaakt hadden, waren een groot succes. In de namiddagen konden we vaak genieten van een zelf gemaakt wijntje en een gezellig gesprek. In de avonden keken we regelmatig een filmpje.
Het leuke aan het werken voor kost en inwoning is dat je in de ochtend 4 á 5 uur werkt en dan de rest van de dag vrij hebt. Zo zijn we een keer naar een Rock slide geweest (Rere Rock Slide). Een 60 meter lange natuurlijke glijbaan waar je met een bodyboard flink hard vanaf kon glijden. Dat was leuk. Ook zijn we een aantal keer naar het strand gegaan omdat het elke dag behoorlijk heet was. Het was ook heerlijk om bij de boerderij te blijven en te genieten van de mooie omgeving en de grote tuin.
Het was een erg leuke week en fijn om weer eventjes bij een gezin te horen.
Vervolgens gingen we door naar Napier dat ongeveer 3 uur rijden ten zuidwesten van de wijngaard ligt.

• 22 Januari 2015 - 09:10

Victor W:

Leuke verhalen!

• 31 Januari 2015 - 19:51

Marie-Jose Lathouwers:

Wat een geweldig verhaal weer, wat zijn jullie op bijzondere plekken geweest en wat een grote verscheidenheid aan landschappen. Jammer dat er geen filmpje bij was van de shaking hips bij de Maori's, houden we dat nog tegoed?
    Jullie zijn echte natuuraanbidders!