Cairns & omstreken - Reisverslag uit Cairns, Australië van Laura en Tim - WaarBenJij.nu Cairns & omstreken - Reisverslag uit Cairns, Australië van Laura en Tim - WaarBenJij.nu

Cairns & omstreken

Door: Tim & Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura en Tim

29 Oktober 2014 | Australië, Cairns

Hierbij onze tweede blog die gaat over de eerste 7/8 dagen in Australië waar we in en rondom Cairns verbleven. Direct na het uploaden van deze blog gaan we weer proberen om wat foto’s erop te zetten en hopelijk gaat het nu beter.

Dag 6: Eindelijk in Australië
Na een zware vlucht van Taipei naar Cairns met overstaptijd in Brisbane van 8 uur waren we dan eindelijk in Cairns! Wij hadden vier overnachtingen geboekt bij Australiërs thuis. Dit waren Kevin en Helouise. Michael, een vriend van Kevin, stond ons op te wachten op het vliegveld om ons als directeuren naar het huis te brengen met een bovengemiddeld luxe taxi auto. Dit was heel fijn aangezien wij heel moe waren. Bij aankomst werden we welkom geheten door Kevin, Helouise en hun hele lieve hond Zoo. Ze lieten ons hun ruime onder verdieping zien die geheel tot onze beschikking was. Het was even wennen aan de warmte maar dat ging vrij snel. Daarna vrijwel meteen het bed in om alle slaap in te halen die we de nacht ervoor niet hebben gehad.

Dag 7: Cairns verkennen
Na heerlijk te hebben geslapen gingen we de buurt verkennen en met de bus naar het centrum. Toch weer even wennen dat de auto’s hier links rijden. Cairns is een redelijk kleine maar sfeervolle stad. Omdat Cairns niet echt een strand heeft, is er bij de zee een park aangelegd met een Lagoon wat voor iedereen toegankelijk is. Daarin konden we lekker afkoelen en genieten van het uitzicht over de zee. Tijdens het wachten op de bus terug naar de accommodatie was het al schemerig. Bij schemer komt een groot gedeelte van de stad tot leven, namelijk de vleermuizen! Deze zijn zo groot als roofvogels en trekken bij schemering in grote getalen de stad uit. Heel apart en mooi om dit te zien. Overdag kun je de vleermuizen in hele grote groepen bij elkaar zien hangen. Niks vergeleken met die kleintjes van thuis.

Dag 8: De Wallaby’s
Ook vandaag zijn we weer naar het Lagoon geweest en bij een travel agency alvast wat tripjes ingepland voor de komende weken waar we jullie in de volgende blogs nog over gaan vertellen. Tegen de avond nam Kevin, de eigenaar van het huis, ons mee de stad uit om Wallaby’s (soort kleine kangoeroes) te gaan spotten. We kwamen bij een groot grasveld terecht waar er wel een stuk of 50 stonden te grazen en rond te springen. Grappig om dat te zien. Nu hadden we echt het gevoel dat we in Australië waren!

Dag 9: The Great Barrier Reef
In de ochtend vroeg opgestaan om met de boot naar het Great Barrier Reef te gaan! Eerst een lange boottocht van 2 uur (waarin Laura een beetje zeeziek werd) naar het eerste rif, the Hastings Reef. Snorkel op en de zee in. Heel veel mooie gekleurde vissen gezien, waaronder Nemo, en genoten van het mooie koraal. Daarna nog naar een andere snorkelplek gevaren, The Breaking Patches, wat bekend staat dat daar veel schildpadden rondzwemmen. Dus wij gingen op zoek naar een schildpad. We hadden de hoop al opgegeven maar ineens was hij daar. Een mooie, grote zeeschildpad die rustig tussen ons in zwom. We moesten eigenlijk al terug naar de boot om verder te gaan maar Laura was eigenwijs en bleef nog even bij de schildpad samen met de fotograaf. Dat was heel gaaf! De schildpad zwom met ons mee en Laura heeft hem ook aangeraakt. Dit was het hoogtepunt! Ook dit koraal was heel mooi en had nog meer gekleurde en grotere vissen. Het was een geweldige dag!

Dag 10: Rustdag
Vandaag van het weer genoten en wat rondgelopen door Cairns. Aan het eind van de dag nodigde Kevin en Helouise ons uit voor een biertje. Het was heel leuk om met hun te kletsen over wat ze allemaal al hadden meegemaakt en over de Australische gebruiken.

Dag 11: On the wallaby tour
Vroeg opgestaan om met de tour On the wallaby mee te gaan! Kevin en Helouise hebben ons afgezet bij het busje waar we zijn moesten. We gingen voor twee dagen het regenwoud in! We waren met een gezellige groep van acht personen en hadden een leuke gids die ons van alles kon vertellen over het regenwoud, zoals de dodelijke planten en dieren. We hebben geleerd niet te verdwalen in het regenwoud want in Australië is de kans klein dat je er levend uit komt. Ze liet ons een sprookjesachtige boom zien die omgeven is door heel veel wortels (Cathedral fig tree). Deze boom drinkt blijkbaar 3 tot 4000 liter water per dag. We hebben geschommeld op een Liaan, zoet water schildpadden gezien en genoten van de mooie groene omgeving. In de middag op naar de Millaa Millaa Falls. Dit was een mooie waterval waar we met een groot gedeelte van de groep in zijn gaan zwemmen. Het was ontzettend koud, ook omdat het die dag slecht weer was. Even doorzetten dus. Wel heel gaaf om dat te doen! Daarna nog naar een aantal andere, kleinere watervallen gegaan die ook erg mooi waren. Ook The Crater bezocht, een grote, diepe krater omgeven door regenwoud en rotsen. Dit was heel indrukwekkend om te zien. Als je er een steen ingooide gaf dat een enorm harde maar geweldige knal! Hierna op naar het spotten van vogelbekdieren. Deze beesten zijn heel schuw en alleen 7% van de Australische bevolking heeft er ooit een gezien. Wij hebben er die dag drie gezien. Alle drie de keren maar heel kort als ze even boven water kwamen. Wel net op tijd nog een foto kunnen maken. Na het spotten van deze aparte dieren werden we afgezet bij het hostel waar we die nacht zouden verblijven. Een mooi, warm en huiselijk hostel. Lekker gebarbecued en in de avond met de groep in de tuin gezeten met een gitaar en een glaasje rode wijn. Het was een hele gezellige en relaxte avond.

Dag 12: Actief
Vandaag zou het een actievere dag worden! Allereerst 13 km gemountainbiked waarbij we ook veel heuvels moesten trotseren. Het was een mooie tocht waarbij we af en toe ook afstapte en de gids ons weer mooie plekken in het regenwoud liet zien. Na een lekkere lunch gingen we een eind kanoën op Lake Tinaroo. Dit was een mooie en rustige plek waarbij we ook wat wildlife hebben gezien, zoals een wallaby, een Kingfisher en een Snake fish. Daar zijn we ook het water in gesprongen. We waren daar met de groep echt aan het genieten. De gids nam ons daarna nog mee naar een echte Australiër. Een good old man van in de 70 die zelf bier brouwt en die wij ook mochten proeven. Dat smaakte goed! Hij leidde ons rond in zijn tuin met allerlei verschillende soorten fruitbomen en ook dat mochten we proeven. Het was een leuke belevenis. Daarna was het toch echt tijd om weer terug naar Cairns te gaan ondanks dat we daar met zijn allen geen zin in hadden. In de avond met nog twee anderen van de groep uit eten geweest om het af te sluiten. We hebben echt genoten van deze tour!!

Dag 13: Op naar Magnetic Island
Vandaag vertrokken uit Cairns met de Greyhound bus richting Magnetic Island. Dat komt in onze volgende blog aan bod.

Liefs en groeten uit een scheurende Greyhound bus,
Tim en Laura

• 29 Oktober 2014 - 23:09

Victor W:

Klinkt als veel plezier goedzo!
    Dat mountainbike zal wel net even anders zijn als in de Drunense duinen dacht ik zo.
    Men als ik jullie verhalen lees heb ik ook zin om zo'n reis te maken haha.

• 29 Oktober 2014 - 23:35

Monique:

Mooi beschreven, de eerste tijd Down Under! Al heel veel gezien en gedaan in korte tijd. Have fun, liefs xx

• 30 Oktober 2014 - 10:33

Martin Van Den Berg:

Hi Tim,
    Zo te zien heb je het heel erg naar je zin. Ben eigenlijk st...kend jaloers.
    Groetjes Martin vd Berg.
    PS. groetjes van Martin Martens

• 30 Oktober 2014 - 10:35

Syl En Netty:

Hoi saampjes,

Dat is het echte genieten!
    Heel leuk om jullie zo te kunnen volgen,genieten wij ook een beetje mee!
    Wat zien jullie onverstelbare prachtige dingen!
    Geniet maar lekker verder wij kijken al weer uit naar de volgende blog!
    Liefs XXXX
    Syl en Netty

• 30 Oktober 2014 - 10:38

Lia:

HA Laura,
    Wat een belevenissen allemaal, GEWELDIG !
    Super gaaf om te lezen.
    Geniet ervan met z'n tweeën!

• 30 Oktober 2014 - 18:57

Rob:

Wederom heerlijk om te lezen jullie avonturen. Er is geen saaie dag bij als ik jullie moet geloven. En dat doe ik.

• 01 November 2014 - 16:21

Nicole 2cent:

Oh mijn god, wat leuk!! Ik ben superjaloers ;) Maar ik gun het jullie wel hoor. De foto's zijn prachtig en jullie hebben in die korte tijd al zoveel moois gezien. En eindelijk in Australië! :D I'm happy for you guys! Hoe is het Australische accent? Genieten??