Taipei - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Laura en Tim - WaarBenJij.nu Taipei - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Laura en Tim - WaarBenJij.nu

Taipei

Door: Laura en Tim

Blijf op de hoogte en volg Laura en Tim

23 Oktober 2014 | Taiwan, Taipei

Eindelijk is het dan zover, we hebben ons eerste verhaal over Taipei geschreven. Inmiddels zijn we al in Australië maar zullen ons verhalen een beetje per avontuur beschrijven. Dus hier ons verhaal over wat we in Taipei mee hebben gemaakt.
Helaas kan de site moeilijk foto's uploaden waardoor we maar een beperkt aantal foto's kunnen laten zien. Hopelijk kunnen we later de rest uploaden.

Dag 1: Start van het grote avontuur
Op 9 oktober begon de reis naar Australië en Nieuw Zeeland. Op Schiphol namen wij eerst afscheid van de ouders en de zus van Tim. Vervolgens gingen we een lange vlucht tegemoet van 16,5 uur naar Taiwan (Incl. tussenstop in Bangkok). Het verloop van de vlucht was meer dan prima doordat we genoeg te eten en drinken kregen. Toen Tim op het voorblad van het magazine van China Airlines een plaat van de film Terminator 4 zag, wist hij dat hij goed zat.

Dag 2: Nǐ hǎo Azië
In de vroege ochtend kwamen wij aan op Bangkok waar we het vliegtuig voor anderhalf uur uit moesten om onze benen te strekken zodat het vliegtuig schoongemaakt kon worden. Tijdens het wachten hadden we mooi uitzicht over de landingsbaan waar de grote jongens (vliegtuigen) landde zoals de A380 van Emirates en de Boeing 787 van Norwegian. Tijdens de nadering van onze vlucht op Bangkok hadden we een mooi uitzicht over Bangkok en konden wij zien hoe enorm groot de stad is. Na het wachten vlogen wij in hetzelfde vliegtuig door naar Taiwan in een vlucht van 3,5 uur.
Na aankomst op het vliegveld in Taiwan namen wij een taxi die bestuurd werd door een vriendelijke taxi chauffeur die zeer beperkt Engels sprak. Hij kon het slechte weer wel verklaren doordat er een tyfoon in de buurt was en dat het de aankomende dagen slecht weer zou blijven. De eerste 2 dagen viel er om de 10 min. een flinke bui. Gelukkig konden we een paraplu van het hotel lenen. Het hotel was goed en lag mooi in het centrum. In het tweede gedeelte van de middag gingen wij gelijk de straten op om de omgeving te verkennen en om verse Taiwaneese dollars te pinnen. 1 Taiwaneese dollar is nog geen 2,5 eurocent waard. Het was leuk om te zien dat de scooter één van het belangrijkste vervoersmiddel daar is. Zo reden er zowel mensen met pakken en dure schoenen op een scooter als mensen in slordige kleding. Na de wandeling vielen wij als een blok in slaap van de reis en indrukken.

Dag 3: Zwoegen door het regenachtige en onbekende Taipei
Na een beetje uitgeslapen te hebben gingen wij ‘s ochtends het regenachtige Taipei in. Eerst een succesvolle zoektocht uitgevoerd voor een ontbijtje en vervolgens gingen we de bodem in om de metro te pakken om naar de bekende Taipei 101 toren te gaan. Bij veel metro stations waren er wachtrij lijnen op de grond geschilderd. Iedereen stond netjes tussen de lijnen te wachten totdat de metro precies stopte met de deuren voor een wachtrij. Heel geordend allemaal. Al gauw kwamen wij er achter dat er niet veel westerse toeristen in het hedendaagse leven van Taipei rond lopen. Een stel kleine meisjes moesten al giebelen toen wij langs liepen omdat zij nog niet veel westerlingen hadden gezien. De Taipei 101 toren was indrukwekkend om te zien alleen vanwege het slechte weer hadden wij besloten om niet helemaal naar boven te gaan. Vervolgens gingen wij naar het C.S.K. memorial hall wat wij de indrukwekkendste toeristische attractie vonden van Taipei. Hier stond een groot standbeeld van keizer Chinang Kai-Shek die bewaakt wordt door 2 stilstaande bewakers met Chromen helmen op. De helmen waren net spiegels. Toen wij net de hal inliepen werd de wisseling van de wacht uitgevoerd en dat was erg indrukwekkend. Daarna gingen wij naar de Xingtian Temple waar veel Taiwanezen aan het bidden waren en/of werden gezegend met wierrookstokjes. Daarnaast hadden wij deze dag ook de Confucis Temple en Bao-am tempel die bij elkaar lagen bezocht. Bij deze tempels hing er een hele ontspannen en rustige sfeer.
In de avond hebben wij de nachtmarkt Shilin Night Markt bezocht. Er waren veel food en non foodkraampjes in een aantal smalle straten. Vervolgens hebben wij bij een restaurant redelijk lekker noodles met stokjes gegeten.

Dag 4: Even de drukte uit
Tijdens de tweede volledige dag in Taipei gingen wij het stadscentrum uit richting het noorden naar een heetwaterbron bij Xinbeitou. Tijdens deze rit met de metro, die voor een groot gedeelte boven de grond liep, kregen wij een ander beeld van de stad. Wij zagen vanaf de metro veel slecht onderhouden flats met vuilnisbelten op de daken. De heetwaterbron was aardig om te zien maar niet bijzonder. Bovenaan werd een meertje verwarmd door de aarde wat damp en een vieze lucht veroorzaakte. Vervolgens stroomde het water via een beekje naar beneden. Net als vele andere toeristen gingen wij pootje baden in het afgekoelde water van het beekje. Vervolgens gingen we naar de mooie tuinen van de Shilin main presendential residance en naar de Taipei Main station (één van de grootste stations ter wereld). In de avond zijn wij uit eten geweest bij een Koreaanse tent.

Dag 5: Laatste dag in Taipei
Dit was de dag dat wij zouden gaan vertrekken vanuit Taipei alleen de vlucht stond pas gepland voor 23:50 dus wij hadden nog een dag te gaan. Eerst hebben we de Longshan Temple bezocht (viel tegen) en daarna de Presidential office builing. Voor de ingang van het laatste genoemde liep een brede weg en was er een grasveld om militaire parades uit te voeren voor de president. Loodrecht op de brede weg was er nog een bredere weg waarachter de president de Taipei 101 toren kon zien (trots van Taiwan). Daarna zijn we naar de Botanic Gardens gegaan. Dit was een mooi park met verschillende typen tuinen/bossen. De laatste activiteit van de dag was ook erg de moeite waard. Dit was de beklimming van de Elephant Mountain vlak bij de Taipei 101 toren. De beklimming van een heel stel traptreden werd beloond met een schitterend uitzicht over de stad (en het zien van een hele grote, vieze, zwarte spin).

Ten slotte gingen wij terug naar het hotel om onze spullen op te halen en richting het vliegveld te gaan. De vlucht van Taipei naar Cairns (via Brisbane) duurde in totaal 26 uur en wij vonden het een hel van een vlucht. Uiteindelijk ging, na aankomst op het vliegveld van Cairns, wel het tweede hoofdstuk van onze reis beginnen die nog mooier zou worden.

• 23 Oktober 2014 - 18:07

Rob:

Wat een leuk verslag. Leuk om te lezen. Je kunt eruit opmaken dat jullie er alles uithalen wat erin zit ondanks weersomstandigheden en evt. vermoeidheid. Ik verheug me alweer op een volgend verslag. Geniet van Australie!!

• 25 Oktober 2014 - 01:32

Metty:

Vind het erg leuk om op deze manier met jullie mee te reizen.
    Kan me nu al verbazen over alle indrukken in deze korte tijd.
    Volgens mij ogen en oren tekort. En dat is pas het begin.
    Geniet samen van het vervolg!!

• 27 Oktober 2014 - 08:15

Rick:

Inderdaad erg leuk om jullie ervaring te kunnen lezen en zien middels de foto's!!
    Tja Tim, en hier (SPL)....hier mis je niets :-)
    Wens jullie heul veul plezier met het tweede hoofdstuk.